Budget

Een schadegeval: wat doe je nu?

Een schadegeval wat doe je nu

© Pixabay.com

Veel mensen hebben zijn verzekerd, maar weten niet welke stappen ze moeten ondernemen bij een schadegeval. Lees daarom dit artikel, zodat je precies weet wat je moet doen!

Stap 1: welke verzekering heb je?

Heb je een schadegeval, dan is het allereerst van belang om na te gaan welke verzekering je hebt. Met andere woorden: ben je wel vergoed tegen dit specifieke schadegeval? Het is belangrijk om dit eerst te onderzoeken. Blijkt dat je een verzekering hebt, waardoor die schade wordt vergoed? In dat geval kun je actie gaan ondernemen.

Stap 2: polisvoorwaarden bekijken

In de polisvoorwaarden staan de voorwaarden voor het indienen van een schadeclaim opgenomen. Het is dan belangrijk om deze door te lezen, aangezien je er dan gelijk achterkomt of je in aanmerking komt voor de schadeclaim. Lees deze polisvoorwaarden ook goed door, zodat je precies weet wat erin staat. Dit is niet alleen van belang om de schade te verhalen, maar ook bij eventuele discussies. Zeker bij hoge schadeclaims proberen verzekeraars er vaak onderuit te komen, dus als ze ergens kleine lettertjes vinden dan zullen ze die zeker gebruiken.

Stap 3: de schade melden

Nadat je de polisvoorwaarden goed hebt doorgelezen, is het van belang om de schade te melden bij de verzekeraar. Probeer de exacte schade te bepalen en zoveel mogelijk bewijzen mee te leveren. Hoe meer bewijzen je hebt van de geleden schade, hoe groter de kans is dat de verzekeraar niet moeilijk zal doen.

Bananenschil
© Pixabay.com

Stap 4: online schade melden

Tegenwoordig is het overigens veel gemakkelijker om schade te melden dan vroeger. De meeste verzekeraars hebben een speciaal portaal hiervoor laten bouwen. Op die manier is het geautomatiseerd en kun je middels een formulier gemakkelijk de schade melden. Dit gaat veel makkelijker dan vroeger, aangezien alles toen nog per post ging. Vroeger was een veelgehoorde klacht dan ook dat het zeer lang duurde voordat de schade uiteindelijk werd uitbetaald. Tegenwoordig komt dit probleem dus minder vaak voor, dankzij de automatisering van alle systemen. Nadat je het formulier hebt ingestuurd, krijg je meestal binnen enkele werkdagen bericht van je verzekeraar.

Stap 5: schade verhalen

Via het online portaal van de gemiddelde verzekeraar is het ook mogelijk om de schade te verhalen. Vaak heeft de verzekeraar een bon nodig of iets anders waaruit het bedrag van de geleden schade blijkt. Deze kun je dan vaak als bijlage meesturen, zodat het voor de verzekeraar gemakkelijk is om de schade snel uit te betalen. Nadat het bedrag is uitbetaald, dan is het probleem opgelost en is de schade volledig vergoed! Soms kan het echter zijn dat de schade niet wordt uitbetaald. Wat moet je dan doen?

Bonusstap: in bezwaar gaan

Is de schade niet uitbetaald, dan is het altijd nog mogelijk om in bezwaar te gaan. Zeker als je weet dat je in je recht staat. Wil de verzekeraar dan alsnog niet uitbetalen? Dan is het ook altijd nog mogelijk om naar de rechter te stappen, zodat deze een vonnis kan uitspreken op basis van de polisvoorwaarden die zijn afgesproken.

Geef een reactie