Leven

Meditatie is in, maar hoe begin je ermee?

Meditatie is in, maar hoe begin je ermee

© Pixabay.com

Meditatie is net als yoga ‘hot’. Dat is op zich heel goed nieuws. De wereld zou er een stuk beter op worden als er meer mensen regelmatig op een kussentje zouden gaan zitten. Maar hoe begin je er mee, als je nog nooit eerder hebt gemediteerd?

Motivatie

Bedenk van tevoren wat jouw reden is om te beginnen met meditatie. Waarschijnlijk heb je het overigens niet eens bedacht maar is de wens ontstaan, bijvoorbeeld om wat meer rust te vinden. Andere mensen beginnen er mee omdat ze altijd zo gehaast zijn of al burnout verschijnselen hebben. Maar hoe dan ook: als je die reden voor jezelf opschrijft en regelmatig herhaalt, is dat jouw motivatie. Dit kan je helpen om er niet alleen mee te beginnen maar het ook vol te houden.

Ga zitten

Eigenlijk is mediteren simpelweg een kwestie van gaan zitten en beginnen. Het is namelijk vooral niet iets doen. Belangrijk is wel dat je een houding aanneemt die voor jou prettig is. Voor de één is dat de officiële lotushouding die wel enige lenigheid vergt. Je legt hierbij namelijk je voeten op beide bovenbenen. Ook zijn er mensen die niet lang op een kussen kunnen zitten, bijvoorbeeld door een blessure of vanwege ouderdom. Dat zijn de uitersten waar van alles tussen zit. Zo kennen we ook de halve lotushouding en zijn er speciale meditatiebankjes te koop.

Meditatiekussen

Fijn als je meteen een meditatiekussen tot je beschikking hebt. Als dat niet zo is: je kan ook een dik kussen van je bank nemen of een paar kussens op elkaar stapelen. Zelfs een opgevouwen dekbed kan prima dienst doen als meditatiekussen. Natuurlijk kan je ook op je bed of op een stoel gaan zitten.

Meditatie
© Pixabay.com

Meditatieplek

Een hele belangrijke factor is de plek. Er wordt wel eens gezegd dat je overal zou moeten kunnen mediteren. Maar als beginner is het verstandig om een plek in huis te kiezen, waar je niet snel wordt gestoord. Als je huisgenoten hebt, vertel ze dan eventueel wat je gaat doen, zodat ze daar enigszins rekening mee kunnen houden. Als je dat prettig vindt, kan je een kaarsje neer zetten. Het is daarbij overigens niet de bedoeling dat je in het kaarslicht gaat staren. Voor de sfeer kan je bijvoorbeeld ook een klein Boeddhabeeldje neer zetten. Maak er je eigen plek van, die uitnodigt om regelmatig te gaan zitten.

En dan?

Ga zitten en adem rustig in en uit. Het is niet waar dat je tijdens het mediteren geen gedachten mag hebben. Het is wel de bedoeling dat je constateert dat je ze hebt, om ze vervolgens weer te laten wegdrijven. Wees niet boos op jezelf als je wél gedachten hebt. Door regelmatige meditaties kom je na verloop van tijd in een flow en kan je steeds langer blijven zitten. Je ademhaling is iets waar je altijd weer naar kan terug keren, om de juiste focus te vinden.

Meditatie-apps

Vind je ’t toch erg lastig, krijg je te vaak gedachten of wil je wat afwisseling in je meditaties? Er zijn diverse apps die heel goed ondersteunend kunnen werken. Je kan een timer gebruiken die jouw meditatietijd registreert en naar diverse geleide meditaties luisteren.

Namasté

  1. Yogafan

    Er zijn heel wat prive lessen die vaak in besloten groep zijn. Ideale start tegen vaak lage prijzen.

Geef een reactie